Makedonien

Ett land som överraska!

En vecka lång semester har redan gått och den spenderades i Makedonien. Vi är supernöjda med vår resa, vänligt och hjälpsamt folk, god mat och dryck som var över förväntan, härliga platser och natur.
Det som kändes extra kul var att inte allt var uppbyggt för turister!

Vi börja vår resa i Ohrid en fin stad där många makedonier själva semestrar.
Vi flög till Skopje och hyrde bil där och körde till Ohrid. I Ohrid stanna vi lördag till torsdag morgon, det tyckte vi kändes ganska lagom.
Vi hyrde lägenheter av ett äldre par som låg ända ner vid sjön, vi kunde inte få bättre sjöutsikt från balkongerna. Eftersom Makedonien inte gränsar till något hav bada vi i Ohridsjön. Sjön är extremt stor och det känns inte som man badar i en sjö, det känns som havet förutom att man slipper saltet som kliar haha.
Därifrån kunde vi gå till allt i staden, till stranden, till sevärdheter, till  den lilla gågatan med restauranger och butiker mm. Det blev bra träning med tanke på alla backar och stentrappor!

St. Sofia kyrka i Ohrid
En gammal häftig kyrka.

St. Johannes kyrka i Kaneo i Ohrid.
En gammal gullig kyrka som började byggas på 1200-talet. Den ligger med en fantastisk utsikt över sjön. Vi gick upp extra tidigt, packade med oss frukost och åt den i soluppgången vid kyrkan!

Amfiteatern
Amfiteatern som har funnits sen antiken.

Tsar Samuel's fortress
Vi var där så tidigt så de hade inte öppnat så man kunde gå in där än. Vi valde att bara gå förbi och titta utvändigt, det räckte för oss.

På torsdags morgonen åkte vi vidare för att utforska fler ställen. Vi åkte till Sveti Naum och var där under dagen och sen åkte vi till en vingård, där bodde vi två nätter. En supermysig vingård med gott vin och goda vinprovningar! Gillar ni vin rekommenderar jag att besöka en vingård! Semestern avslutades i huvudstaden Skopje sista natten.

Sveti Naum
Sveti Naum är ett av Makedoniens mest besöka turistmål. Det är känt både för den kalla källan som flyter ut i Ohridsjön och klostret som grundades år 905 av Sveti Naum.
Vi tog bilen dit från Ohrid och efter en krokig och backig  väg var vi framme ungefär  45 minuter senare. Ett TIPS är att vara där tidigt innan alla turistbåtar kommer! Vi var där ungefär kl.9 då var där lite folk och de små butiksstånden höll på att rulla upp och öppna.
Vi började med att ta en tur i roddbåt i källan, otroligt fint och gott vatten, vi var ju tvungna att smaka det drickbara kristallklara vattnet.