Tomatkurs



Idag har jag varit på tomatkurs i det fina vädret. Kursen hölls på en gården, söder om Vellinge i Håslöv hemma hos han som höll i den, Åke Truedsson. En super mysig gård med mycket odlingar. Kursen vara i ca 2 timmar och den innefatta lite ursprung, historia och hur du lyckas med dina odlingar. Det hölls via en presentation och sedan fick vi en rundvandring i odlingsträdgården, mycket spännande och avslutades med en hemmagjord tomatsoppa som vi fick smaka! Jag och min syster sänkte medelåldern rejält men kursen var bra! Efteråt kunde man handla lite olika växter till väldigt bra priser så jag passade på. Det inhandlades ett fikonträd, en bifftomatplanta med så småningom tomater i mörk färg, en cocktailtomatplanta med så småningom solgula tomater, en smultronplanta och en vitlöksplanta. 
Hoppas jag kan lyckas med min nya plantor!

Jag rekommenderar verkligen kursen om man är odlingsintreserad, mysigt och familjärt. Det finns lite olika kurser och om någon vecka ska jag dit igen på sparriskurs. Kursen kostar bara 40 kronor. 








Alla dessa bilderna är från gårdens underbara trädgård där de provar att odla hur mycket olika saker som helst.

Det vi inhandla idag. Utöver det jag köpte så handla min mamma också ett fikonträd, en gurkplanta, en vitlöksplanta, en bifftomatplanta och en cocktailtomatplanta. Det ska bli så gott att skörda frukten, bären och grönsakerna i sommar!

Kommentarer

Populära inlägg