Frö till växt


Odlingstider!

Vill du ha lite roligare gröna växter? Prova odla kärnor du ändå tänkt slänga, extra roligt med ätbara växter. 
Idag plantera jag om mina sticklingar, paprikaplantor, tomatplantor och chiliplantor, alla dessa var  från kärnor jag ändå tänkt slänga. När jag planterade fröerna stack jag bara ner dem i jorden i mindre krukor och idag var de lagom stora för att flytta över till större krukor. Jag har även köpt fröer till sockerärtor, basilika, oregano och dill som också planterades om idag. Satte även en mangokärna, öppna upp "mangohuset" försiktigt och plocka ut kärnan och la den vägrätt i en kruka med jord, lätt täckt med jord. Ska bli spännande om den tar sig! La en avokadokärna i blöt, har odlat en del avokadoplantor tidigare och de blir så fina tycker jag. Äter du passionsfrukt så passa på att trycka ner några kärnor i en kruka, blir fina gröna klätterväxter. 




tomatplantor

tomatplantor, paprikaplantor, chiliplanta & dill

Kryddhörnan vid spisen; basilika, oregano & dill

Avokadokärna, sätt i tre tandpetare som på bilden och lägg den så att tandpetarna lutar på kanten till glaset och fyll upp med vatten, byt vattnet ofta.

Tre avokadoplanter i en och samma kruka strax över ett år gamla. 

Kommentarer

Populära inlägg