Nyttigt mellanmål



Gör dina egna granola bars, ett perfekt mellanmål!


Tycker detta är ett perfekt mellanmål, speciellt för en som pendlar. Jag pendlar ca en timme från jobb  och hem. Eftersom jag är hemma ganska sent föredrar jag att sticka direkt till träningen, gärna ha ett pass bokat så träningen verkligen blir av. Åker jag hem om är det lätt att fastna hemma och hoppa över träningen. Fler som känner igen sig haha? 
Jag brukar vara ganska hungrig när jag kommer hem, därför äter jag ett bars på tåget innan träningen och sen äter jag middag när jag kommer hem...inga undanflykter!

Recept


Ingredienser
350 g blandade nötter (ex, mandlar, solrosfrön, pumpakärnor, chiafrön, sesamfrön..)
2 tsk kanel
50 g kokosflingor
1 tsk vaniljpulver
en nypa salt
3 tsk honung
50 g smält kokosolja
mörk choklad, smält några rutor (ca 3 stora rutor)
2 ägg

Gör såhär:
1.  Smält kokosoljan och chokladen. 
2. Blanda sedan alla ingredienser i en mixer/matberedare tills det blir en jämn smet men           gärna så att lite nötbitar finns kvar, gott med lite tuggmotstånd.
3. Bre ut smeten på en plåt med bakplåtspapper eller i en ugnsform med bakplåtspapper.           Höjden ska vara några cm så ta inte för stor form/plåt. 
4. Grädda på 180 grader i ca 20 minuter eller tills ytan har fått en fin gyllenbrun färg.
     Dela lätt med en kniv så stora bars du vill ha, denna är tänkt till ca 14 st.
     KLART!



Kommentarer

Populära inlägg